Louis Latour

Du har måske hørt om Domaine Louis Latour - den historiske Bourgogne-producent fra Aloxe-Corton, der i øvrigt er DEN største ejer af Grand Cru-marker med sine 27 hektar.

Latour-familiens virke som vinavlere går helt tilbage til 1600-tallet, hvor de langsomt trådte de første fodspor på vejen til det domaine, de er i dag. Små 400 år efter har deres vine renhed og tilgængelighed, alle kan forstå. Samtidig rummer de største vine en rigdom af nuancer, som vi og alverdens selvproklamerede vineksperter aldrig bliver trætte af at begrave næsen i.

Læs historien om Louis Latour nederst på siden.

Som en klippe i verdens mest eftertragtede vinområde

Louis Latour ejer 50 hektar vinmarker i Bourgogne – herunder 28,63 ha Grand Cru-marker, hvilket gør dem til den største Grand Cru-ejer i verdens mest eftertragtede vinområde. En klippe, om man vil, som rager op over flertallet og som man altid ved, hvor man har.

Frankrigs første "moderne" vingård

Vejen til dette stadie er selvsagt ikke entydig men trækker alligevel sine rødder tilbage til 1600-tallet, da det heke begyndte. Og siden til 1834, da Louis Latour fik opført Frankrigs første specialbyggede vingård i fem etager, hvorved vinen flyttes fra gæringstank til fad til flaske ved hjælp af tyngdekraften.

Samtidig tillod resultaterne af den industrielle revolution ikke blot at transportere vinen hurtigere og længere. Med den fik forskere og snart også vinproducenter en øget forståelse for de mikrobiologiske processer, der skaber vinen i første omgang. I takt med, at de lavede mere og mere vin, strøg kvaliteten således tilsvarende opad i en positiv, selvforstærkende spiral, der fortsætter sin rotation frem til nutiden.

Ultra klassisk som Bourgogne skal smage

Louis Latour laver - og har aldrig - lavet de vildeste, mest eksperimenterende vine, Bourgogne har set. Til gengæld er vinene derfor solide og ultra klassiske i en fintpoleret stil, der på alle måder af Bourgogne som man forventer, det skal smage, og i Bourgogne er forventningerne som bekendt ikke lave... I hvert fald følger det berømte Latour-logo i dag millioner af flaskers årlige rejse ud i verden. Ingen steder kan de nemlig få nok af de exceptionelle appellationer, som i disse omhyggeligt producerede vine efterlever deres personlige og lagringsegnede identitet.